Bilglasbehandlingar


En bilruta får tala mycket under sin livstid. Bitande vind, grus och sand från körbanorna, snö och regn som smäller ner på rutan och frost och is som ska skrapas bort dussintals gånger varje vinter. Milt sagt, bilglas skapas för att tåla hård behandling. Men det finns en bristningsgräns för allt. Här får du tips om hur du kan skjuta upp livslängden lite mer.

Bilglas, sido-, fram- och bakrutor täcks av ett lager smuts från tiden på vägarna. Frost biter fast i ojämnheterna i glasytan. Dåliga vindrutertorkare kan skapa farliga körförhållande om vädret är dåligt. Dålig sikt är en vanlig förklaring vid bilolyckor och nattetid ökar risken markant. Ett sätt att göra bilen lite säkrare är att behandla rutorna med nanopartiklar eller Aquakontroll, det finns flera olika namn för samma sak. Det handlar om att göra rutorna glatta och jämna ut skador. Detta gör att vattendroppar inte fastnar på glaset utan glider undan och i höga hastigheter, över 70 km/h, behöver du inte ens använda vindrutetorkarna. Frost biter inte fast lika hårt utan kan oftast bara styrkas bort med vanten som lössnö. Detta ger en själv mycket mer kontroll bakom ratten. I många bilbutiker kan man även köpa billigare varianter av denna behandling. Många gånger är det vätskor som man ska blanda ut med spolarvätskan för bättre sikt.

Stenskott är drygt, besvärligt och dyrt att fixa. Smårepor i glaset lever man länge med, även om det försämrar sikt och kan till och med blända om solen ligger på. En lösning är att byta glaset helt när sprickorna blivit för stora. Men egentligen är det ju bättre att ta hand om det så fort skadan har skett. Små repor och ytligare stenskott kan, hos vissa bilverkstäder, helt enkelt slipas bort. Glaset blir bara lite, lite tunnare och livslängden blir längre.