Biltillverkare och sportstjärnor


Det finns nog ingen svensk tv-tittare eller sportfantast som missat Volvos jättesatsning med Zlatan Ibrahimovic i sin nya reklamfilm. Den världberömde fotbollsspelarens samarbete med biljätten har uppmärksammats oerhört mycket inom social media och klippet har redan haft över flera miljoner tittare på Youtube.

Miljonregn

Många har sågat reklamen, andra har hyllat den. Hur som helst så har den fått imponerande mycket uppmärksamhet. En av de oftast ställda frågorna är förstås ”Hur mycket fick Zlatan betalt för att medverka i reklamen?”. Enligt uppgifter ska stjärnan ska ha tjänat omkring 10-12 miljoner kronor för den två minter långa reklamfilmen, skriver bland andra Aftonbladet. Detta är förstås något som får vissa människor att höja på ögonbrynen och andra att tappa hakan. Det första man ställer sig själv när man hör vilken stor summa Volvo lagt ut på samarbetet med fotbollsstjärnan är förstås hur mycket de själva egentligen tjänar på reklamen. En sak som är säker är däremot att med dessa nya miljoner så ökar hans redan häpnadsväckande inkomst. Spelsajten Tippat.se skriver om Zlatans lön och redan innan reklaminspelningen för Volvo så hade han en dagslön på ungefär 339 000 kronor – En helt okej årslön för många andra – på en dag.

Säljer Volvo fler bilar?

Kommer denna reklam, tack vare Zlatan, att sälja fler bilar? Kommer den att stärka Volvos varumärke? Eller kommer den främst att gynna Zlatan själv? Det är frågan. Många anser att produkten, Volvo XC70, hamnar i skymundan med ett så välkänt ansikte som Zlatans i reklamfilmen. Andra tycker att stjärnan lyfter fram bilen och tror att intresset för Volvo förstärks då märket numera förknippas med en så stor sportprofil. Hur som helst så kan man väl inte annat än att medge att de där två minuterna verkligen gett Volvo stor uppmärksamhet, vilket förmodligen var precis vad de var ute efter. I media har man efter att reklamfilmen kom ut framförallt fokuserat på vilken enorm satsning Volvo gjort för att kunna göra denna reklamfilm. Att det är ett framgångsrikt samarbete lyder inga tvivel om, frågan är bara vem reklamen gynnat mest – Zlatan eller Volvo?